מהנדס וטכנאי בודקים ציוד במפעל

אחזקה חזויה – צעצוע של מהנדסים או ערך אמיתי לארגון?

אחזקה חזויה היא הגדרה כללית המאגדת בתוכה את כלל הפעילויות שמטרתן ניטור ובדיקה של מצב המערכת, ללא הפרעה, תוך כדי עבודתה התקינה. ישנו מגוון רחב של שיטות החל מצילום טרמוגרפי, דרך אנליזה של איכות שמן, ניטור רעידות, ניטור חום, ניטור קול, לחץ, ועוד. ישנן גם מערכות מורכבות יותר שאוספות נתונים ממגוון חיישנים קיימים, לומדת את התנהגות המערכת השגרתית, ובהתאם לכך נותנת חיווי כאשר רכיבים כלשהם יוצאים מתוך תבנית ההתנהגות הרגילה שלהם. גם ניטור צריכת מים לצורך זיהוי נזילות או צריכות חריגות הוא שימוש נפוץ היום במתודולוגיה של אחזקה חזויה.

לאחזקה חזויה שתי מטרות עיקריות. הראשונה היא להתריע מוקדם ככל שניתן על התפתחות כשל, והשנייה היא לתזמן באופן מיטבי את הטיפול השגרתי בהתאם למצב המערכת. האחזקה החזויה מייצרת אופטימיזציה של מועד ההתערבות (Intervention), אם זה לטיפול או אם זה לתיקון.

הטכנולוגיה העיקרית של האחזקה החזויה, זו של ניטור וניתוח הרעידות (Vibration Monitoring) קיימת מזה עשרות שנים אבל בשנים האחרונות עם ירידת העלויות של החיישנים ושל שאר רכיבי החומרה, והתפתחות יכולות תכנות לצורך איסוף, לימוד וניתוח נתונים, המערכות הולכות ונהיות חכמות יותר וגם זולות יותר. בשנים האחרונות קמו לא מעט חברות סטארט-אפ שבנו מערכות מרשימות של איסוף, עיבוד וניתוח נתונים שמטרתן (פרט לאקזיט) הוא לאפשר לנו לאתר כשלים מוקדם ככל שניתן, או לתזמן עצירת מערכת לטיפול רק כאשר זה באמת נדרש.

העוצמה של שיטת האחזקה החזויה היא ביצירת התראה מוקדמת על צורך בהתערבות. מכיוון שתהליכי האחזקה המונעת הבסיסיים מבוססים על מרווחי זמן קבועים ולא על מצב המערכת בפועל, אנחנו עוצרים או מטפלים במערכת לעיתים מוקדם מדיי ולעיתים מאוחר מדיי. במערכות יקרות בעלות עלות השבתה גדולה, משתלם להשקיע במערכת ניטור על מנת לייצר אופטימיזציה של מועד הטיפול בהתאם לצורך האמיתי של המערכת. התראה מראש על התפתחות כשל תאפשר לנו להיערך עם חלפים, עם ציוד הרמה, עם כוח אדם, ועם אילוצי התפעול, ובכך לצמצם את עלויות ההשבתה.

אז מה הבעיה עם כל היופי הזה? הנושא נהיה מורכב, כמו תמיד, כשאנחנו (בני האנוש) צריכים לנהל את זה. האתגר האמיתי מגיע כאשר תהליך האחזקה החזויה צריך להשתלב בתוך תהליכי הניהול של מחלקת האחזקה המפעלית. אחרי המשפט הזה חלקנו מאבדים את ההתלהבות מכיוון שגם בלי אחזקה חזויה אנחנו מתקשים לשפר את תהליכי האחזקה הבסיסיים שלנו. אבל למי שלא חושש מהאתגר, מחכה תהליך מקצועי מרתק שבסופו גם החזר השקעה לארגון.

נחזור לרגע אל תהליכי האחזקה ונזכיר שבבסיס פעילות מחלקת האחזקה בתעשייה ישנם שלושה תהליכי ליבה. שלוש שיטות יישום בסיסיות – אחזקת שבר, אחזקה מונעת, ואחזקה חזויה. במאמרים קודמים דיברנו על השילוב שבין שלושת השיטות ודיברנו אפילו על היחס שביניהם. נזכיר בקצרה… תהליך ניהול אחזקת שבר הוא תהליך משמעותי שחשיבותו לא רק בתיקון תקלות שבר אלא בעיקר בתיעוד, איסוף ניתוח ויישום לקחים ותובנות. אם התהליך הזה מנוהל נכון, הלקחים העולים מתוך ניתוח האובדנים וסיבות השורש שלהם, יקבלו מענה באחד משלושת הכיוונים הבאים – שינוי הנדסי, אחזקה מונעת, או אחזקה חזויה. תהליך ניהול אחזקת שבר הוא זול ופשוט ליישום אבל הוא יקר באובדני תפוקה וזמינות. תהליך ניהול אחזקה מונעת כולל מגוון של פעילויות שנחוצות ומשתלמות לביצוע לשם מניעת תקלות ושמירה על מחזור החיים של הציוד. תהליכי האחזקה המונעת מורכבים יותר להקמה, לניהול ולבקרה ולכן גם יקרים יותר ליישום, אבל כוחם במניעה וצמצום אובדנים. חלק לא מבוטל מפעילות האחזקה המונעת הוא בדיקה ובקרה (Inspection). בדיקה מקצועית של טכנאי מודרך ומיומן נותנת לנו אינדיקציה טובה על מצב המערכת ומאפשרת לנו להיערך לתיקון או טיפול. מחלקת אחזקה טובה יודעת לייצר מהתובנות שעולות מתהליכי האחזקה המונעת היערכות של חלפים אמצעים או כוח אדם, לצורך תיקון או טיפול. זה מה שנקרא בשפה המקצועית תיכנון ותיזמון (Planning and scheduling). מחלקת אחזקה מקצועית יודעת לנהל תהליכי תיכנון ותיזמון ולכן גם ערוכה לייצר ערך לארגון מהתראה מוקדמת. תהליך ניהול אחזקה חזויה משתלב גם הוא באותו התהליך – הוא מאפשר לנו לקבל תמונת מצב מוקדמת על המערכת לגביי תהליכים שאותם קשה או אפילו בלתי אפשרי לטכנאי לראות או לשמוע או להרגיש, ללא עצירתה. תהליך זה הוא המורכב ביותר ולכן גם היקר ביותר. הוא דורש ידע מקצועי והשקעה במערכת מורכבת של ניטור, איסוף, וניתוח נתונים. בסופו של התהליך אנחנו מקבלים התראה מוקדמת שמאפשרת לנו להיערך לטיפול. מה שאני מנסה לרמוז זה שמחלקה שלא יודעת לבצע תהליכי תכנון ותזמון תתקשה להפיק תועלת מהתראה מוקדמת. אם מחלקת אחזקה שלנו עובדת רק על טיפול בתקלות שבר ולא מצליחה לייצר תועלת מתהליכי האחזקה המונעת הבסיסיים, אל לנו לצפות שתוכל לטפל בהתראות מוקדמות ממערכת האחזקה החזויה. המשמעות היא שנמצא את עצמנו משלמים ביוקר על מערכת חכמה ומורכבת ולא נדע להשיג את התועלת שיכולה לצאת ממנה.

כאשר יש לנו מחלקת אחזקה שמצליחה לצאת מ"מעגל הייאוש" של ריצה אחרי תקלות השבר ומקיימת תהליך מסודר ויציב של אחזקה מונעת, אנחנו מוכנים להתקדם ליישום של אחזקה חזויה.

 בשלב ראשון נסתכל על רשימת האובדנים שלנו (רשימת שעות ההשבתה הטכניות) ונשאל את עצמנו אילו מהבעיות החוזרות על עצמן ניתן לפתור או לצמצם באמצעות אחזקה חזויה. חשוב לא פחות לוודא שהחיסכון הכספי בצמצום ההשבתות יעלה על העלות של ניטור המערכת.

בשלב הבא נגבש לעצמנו רשימה של נקודות ניטור. חלקן יהיו ניטור של רעידות, חלקן ניטור טמפרטורה, חלקן ניטור לחץ וכיוצא באילו. ננסה לבחון איזה פרמטר ייתן לנו אינדיקציה מהימנה לגביי מועד הטיפול או התפתחות הכשל. בנקודת הזמן הזאת יש לחפש מערכת מתאימה מבחינת יכולות הניטור, מספר הנקודות המתאים, והממשק (HMI) המתאים עבורנו. אחרי שיש לנו כמה הצעות מחיר, ובחרנו את המערכת המתאימה ביותר ואת הספק המקצועי והשירותי ביותר, עוברים לשלב ההתקנה שלאחריו מתחיל תהליך של לימוד. יש לעקוב אחרי הניטור ולייצר ערכי סף (Thresholds) מתאימים להתראה. אנשי מקצוע שעוסקים בתחום מדברים על "מסע". כוונתם לרמוז לנו שלא מדובר בפתרון קסם אלא בתהליך שעלול לקחת קצת זמן. חלק ניכר מההתראות הראשונות יהיו מוקדמות או מאוחרות מדיי, חלקן יהיו לא רלוונטיות וילמדו אותנו שלא בחרנו גשש נכון, לא מיקמנו אותו נכון, או שהניטר למערכת המסוימת הזאת פחות מתאים. נצטרך לעיתים לבצע שינוי עדכון או התאמה מחדש. ייקח קצת זמן אבל אחרי תקופה של לימוד ושל כיוון ודיוק של המערכת, נתחיל לקבל ממנה מידע מהימן שממנו נוכל להפיק תועלת אמיתית.

בסופו של התהליך נקבל מערך שמביא את האחזקה המונעת שלנו לרמה גבוהה יותר ומאפשר לנו לצמצם את תקלות השבר המורכבות, היקרות והלא מתוכננות שלנו באמצעות הגדלת ההשקעה בטיפול מתוכנן. זה בדיוק המקום שמחלקת אחזקה מקצועית צריכה לשאוף אליו – עבודה מתוכננת מתוזמנת ומתואמת במקום השבתה בלתי צפויה עם כל הלחץ והטירוף ובעיקר העלות הגבוהה שמתלווה אליה.

כדאי להתחיל בקטן עם כמה נקודות מעניינות (10-20) ולא לרוץ מהר מדיי. תתחילו עם פיילוט בשביל להכיר את הספק, את הטכנולוגיה ובעיקר את מאפייני הניטור של כל נקודה ונקודה. כשתרגישו בטוחים תוכלו בקלות רבה להרחיב את התהליך.

חשוב לזכור את נושא העלות מול התועלת. דווקא באחזקה חזויה העלות בדרך כלל ברורה מאוד. אבל תמיד חשוב לשאול את עצמנו מה היא התועלת (בכסף) והאם היא עולה על העלות.

וחשוב להזכיר שוב – אם הארגון שלכם מתקשה לטפל בבעיות שאינן תקלות שבר הוא יתקשה גם בטיפול בהתראות ממערכת האחזקה החזויה. ולכן שווה להשקיע בקידום תהליכי האחזקה הבסיסיים.

ודבר אחרון – אסור לשכוח שאחזקה חזויה היא רק כלי, כלי שמטרתו לסייע לכם ביישום תהליכי האחזקה הבסיסיים. למעשה זה כלי שבא לסייע לייצר מנגנון אחזקה מונעת מתקדם ומדויק. אם אין לכם מנגנון אחזקה מונעת סביר, תתחילו בלשפר ולדייק את תהליכי האחזקה המונעת ובמקביל לפתח את תהליך האחזקה החזויה.

בהצלחה.